Tvistlösning hos SCC avseende offentligt upphandlade kontrakt –analys
Denna analys var ursprungligen publicerad på JP Infonet.
Published
I oktober 2024 publicerade SCC Skiljedomsinstitut (SCC) en rapport som jämförde tvister avseende offentligt upphandlade avtal i allmän domstol och hos SCC, baserat på data från avslutade mål åren 2013 till 2023. Rapporten visar att SCC hanterat tvister med avsevärt högre värden än de som prövats i allmän domstol, samtidigt som handläggningstiden varit kortare. Madeleine Thörn, biträdande generalsekreterare och operativ chef vid SCC, och Max Bodin, praktikant vid SCC, analyserar i denna artikelserie rapportens viktigaste slutsatser. Artikelserien består av fyra enskilda artiklar med följande teman: tvistlösning hos SCC avseende offentligt upphandlade kontrakt, tidsvinster med tvister om offentligt upphandlade kontrakt hos SCC, tvister om offentligt upphandlade entreprenadavtal hos SCC samt förlikning vid tvister om offentligt upphandlade kontrakt hos SCC och i allmän domstol.
Bakgrund – en upphandlingstvist
En offentlig aktör vill förbättra infrastrukturen i Sverige genom att anlägga en tunnel som går genom ett berg. Efter en upphandlingsprocess ingås ett avtal mellan den offentliga aktören och en upphandlad part och avtalet vinner sedan laga kraft. När bygget inleds visar sig berget dock ha en annan sammansättning än väntat, vilket leder till en tvist om de kostnader och tidsfördröjningar som uppstår. En sådan kommersiellt vist avgörs i allmän domstol om parterna inte avtalat om annat. I kommersiella tvister om upphandlade avtal finns inget skyndsamhetskrav och brottmål har ofta företräde i allmän domstol. Till följd av detta kan sådana tvister ta lång tid i domstolarna, vilket kan få negativa samhällsekonomiska konsekvenser.
Som ett alternativ till allmän domstol kan tvister om offentligt upphandlade avtal lösas genom skiljeförfaranden administrerade av SCC. Skiljeförfaranden karaktäriseras av en snabb och flexibel process, anpassad för kommersiella tvister. Parterna har dessutom möjlighet att själva utse vem eller vilka som ska döma i tvisten. Liksom en domstolsprocess resulterar skiljeförfarandet i en verkställbar dom. Skiljedomar är även med stöd av New York-konventionen verkställbara i över 170 länder.
Vad är SCC?
Ett skiljeförfarande kan administreras av ett så kallat skiljedomsinstitut. I Sverige är SCC skiljedomsinstitutet som används för kommersiella tvister, vilket även är ett av världens främsta institut. SCC är en icke-vinstdrivande och fristående enhet inom Stockholms Handelskammare som sedan år 1917 har administrerat skiljeförfaranden och andra tvistlösningsmetoder. Som en icke-vinstdrivande organisation fokuserar SCC på att erbjuda effektiva tvistlösningsmetoder i stället för att generera vinst. SCC är därför en neutral och oberoende aktör som kan säkerställa tillgång till rättvisa på ett högkvalitativt och rättssäkert sätt.
SCC erbjuder fem olika tvistlösningsmetoder: skiljeförfaranden enligt SCC:s ordinära regler, förenklade skiljeförfaranden, interimistisk skiljedomare, SCC Express och medling. Denna bredd av alternativ gör det möjligt att anpassa tvistlösningen efter den specifika tvistens behov och komplexitet. Vid tvister om offentligt upphandlade kontrakt har alla de tvistlösningsmetoder som SCC erbjuder använts i tvister som har avslutats mellan år 2013 och 2023.
Skillnaden mellan överprövning och kommersiell tvistlösning vid offentlig upphandling
SCC hanterar inte överprövningar av upphandlingsbeslut (jämför 20 kap. lagen [2016:1145] om offentlig upphandling, LOU). Sådana mål handläggs av förvaltningsdomstolarna och rör frågor om upphandlingsprocessen följt gällande regler. I sådana processer gäller sedan 2022 ett skyndsamhetskrav enligt 20 kap. 5 a § LOU. SCC hanterar de kommersiella tvister som kan uppstå efter att ett upphandlingsavtal ingåtts och vunnit laga kraft. Sådana tvister kan handla om tolkningsfrågor kring avtalet, kostnadsökningar, förseningar eller andra affärsmässiga meningsskiljaktigheter mellan parterna. Tvistlösningsklausulen i det upphandlade avtalet styr hur, enligt vilka regler och i vilket forum en sådan tvist ska avgöras. Hos SCC hanteras alla tvister skyndsamt utifrån ärendets karaktär och tillämpliga regler. Kommersiella tvister kan också hanteras av allmän domstol. Då gäller inte något krav på skyndsamhet. Tvärtom är det andra mål som har företräde, exempelvis brottmål med häktade personer och ungdomsmål.
Omfattningen av offentlig upphandling i Sverige
För att förstå betydelsen av effektiv tvistlösning inom offentlig sektor är det viktigt att se till omfattningen av offentliga upphandlingar. Varje år annonseras fler än 17 000 offentliga upphandlingar i Sverige. Kommunerna står för ungefär sju av tio av dessa upphandlingar. Av samtliga upphandlingar avser fler än fyra av tio tjänster och tre av tio entreprenader (Värdet av den offentliga upphandlingen ökar igen, Upphandlingsmyndigheten, 2023-10-10, hämtat 2025-08-01).
Den ekonomiska betydelsen av upphandlingar är avsevärd. Offentliga inköp utgör nästan en tredjedel av utgifterna inom offentlig sektor och bidrar till ungefär en sjättedel av Sveriges bruttonationalprodukt (BNP), motsvarande cirka 900 miljarder kronor årligen (Om offentlig upphandling, Konkurrensverket, hämtat 2025- 07-14). Även på EU-nivå är offentliga upphandlingar viktiga och de bidrar med över 16 procent av EU:s BNP (Avtal om offentlig upphandling, Europaparlamentet, 2025-04, hämtat 2025-07-14). Det är alltså stora värden och viktiga samhälleliga funktioner som står på spel.
SCC:S fem tvistlösningsmetoder
SCC Skiljedomsregler
Skiljeförfarande enligt SCC Skiljedomsregler är den tvistlösningsmetod som enligt SCC:s rapport oftast använts vid tvister om offentligt upphandlade avtal. Regelverket är anpassat för stora och komplexa tvister avseende höga värden. Det finns dock en inbyggd flexibilitet i reglerna som gör att de passar även för medelstora tvister.
Ett skiljeförfarande hos SCC inleds genom att någon av parterna skickar in en påkallelseskrift (motsvarande en stämningsansökan i allmän domstol). Motparten, svaranden, ges sedan möjlighet att svara på påkallelseskriften. Därefter inhämtar SCC ett förskott motsvarande kostnader för förfarandet. Parterna och/eller SCC utser skiljedomare som ska avgöra tvisten. En stor fördel med skiljeförfaranden är möjligheten att utse sin egen skiljedomare och att genom eget eller SCC:s utseende säkerställa att tvisten avgörs av skiljedomare med rätt kompetens och erfarenhet. När de inledande frågorna har avklarats överlämnar SCC målet till skiljedomarna, så kallat hänskjutande.
Efter hänskjutandet ska en slutlig skiljedom som huvudregel meddelas inom sex månader, men tidsgränsen kan förlängas vid behov. Särskilt vid mycket komplexa tvister avseende höga belopp kan viss förlängning av tiden ske. I genomsnitt tar det cirka ett år från hänskjutandet till dess att den slutliga skiljedomen meddelas. Av SCC:s rapport framgår att den genomsnittliga processen gick nästan fyra månader snabbare hos SCC än i allmän domstol, inräknat process i överrätt. Detta trots att det omtvistade värdet hos SCC var högre, vilket tyder på en högre komplexitet i målen. En högre komplexitet medför typiskt sett att processen tar längre tid.
När skiljedomen har meddelats är tvisten hos SCC avslutad och en skiljedom kan till skillnad från en domstolsdom inte överklagas. Däremot kan en skiljedom klandras på formella grunder i syfte att säkerställa att förfarandet uppfyller kraven på rättssäkerhet. Exempel på formella grunder är att det saknas ett giltigt skiljeavtal eller att skiljenämnden har överskridit sitt uppdrag. En sådan klandertalan väcks och avgörs i den hovrätt inom vars domkrets skiljeförfarandet hade sin rättsliga hemvist, så kallat säte.
SCC Regler för förenklat skiljeförfarande
Tvister avseende offentligt upphandlade kontrakt har även avgjorts enligt SCC Regler för förenklat skiljeförfarande. Detta regelverk är anpassat för tvister som avser lägre värden, som är mindre komplexa och där ett snabbt avgörande är av större betydelse. Däremot är det inte obligatoriskt att använda de förenklade reglerna för dessa typer av tvister, utan det är upp till parterna. För SCC är det viktigt att parterna själva kan välja vilka regler de vill ha och tycker passar bäst för just sitt avtal.
Processen är framtung på så sätt att parterna redan i ett inledande skede ska klargöra sina positioner. Efter hänskjutande till en skiljedomare ska sedan den slutliga skiljedomen som utgångspunkt meddelas inom tre månader. Det genomsnittliga antalet månader från påkallelse till skiljedom var vid tvister avseende offentligt upphandlade kontrakt enligt rapporten 6,6 månader.
Interimistisk skiljedomare
Både SCC Skiljedomsregler och SCC Regler för förenklat skiljeförfarande innehåller bestämmelser om och ger tillgång till en interimistisk skiljedomare. Vid brådskande ärenden kan en interimistisk skiljedomare fatta beslut om interimistiska säkerhetsåtgärder innan ett skiljeförfarande har inletts. Det kan till exempel gälla åtgärder som riskerar att skada ett framtida förfarande.
Efter att en ansökan inkommit utser SCC en interimistisk skiljedomare inom 24 timmar. Därefter meddelar den interimistiska skiljedomaren sitt beslut inom fem kalenderdagar. Detta är betydligt snabbare än andra internationella skiljedomsinstitut. Interimistisk skiljedomare är en tjänst som har använts vid tvister om offentligt upphandlade avtal.
SCC Express
År 2021 införde SCC som första skiljedomsinstitutet i världen tjänsten SCC Express. Genom tjänsten kan parter få en bedömning av en eller flera tvistefrågor inom tre veckor mot en fast avgift. Syftet med SCC Express är att parterna snabbt ska komma vidare i pågående projekt, samtidigt som tiden för förfarandet och kostnaden är förutsebara.
Liksom SCC:s andra tjänster bygger SCC Express på samtycke mellan parterna. Bedömningen görs av en expert, Neutralen, och är som utgångspunkt inte bindande. Parterna kan däremot ingå avtal om att bedömningen ska vara bindande. I sådana fall utgör det ett avtalsbrott att inte följa Neutralens bedömning. Alternativt kan parterna utse Neutralen till skiljedomare i syfte att överföra bedömningen till en verkställbar skiljedom.
Redan år 2023, alltså endast två år efter införandet av SCC Express, användes tjänsten vid tvist om offentligt upphandlat kontrakt.
Medling
Utöver de ovan nämnda reglerna, tillhandahåller SCC även medlingsregler. I en medlingsprocess utses en opartisk och oberoende tredje part, en medlare, i syfte att hjälpa de tvistande parterna att förlikas. Medling är särskilt passande för parter som önskar fortsätta sin affärsrelation och fokus ligger på att nå en lösning som båda parter är nöjda med. Ofta kan medling resultera i en samförståndslösning efter endast en eller två medlingsdagar. Medling har framgångsrikt använts hos SCC för tvistlösning som involverar offentligt upphandlat avtal.
Enligt SCC medlingsregler inleds medlingen genom att en av parterna i tvisten begär medling hos SCC. Därefter vidarebefordras denna begäran till motparten. Om parterna är överens om att medling ska användas för att lösa tvisten kan en medlare utses gemensamt av dem. SCC kan även bistå med att utse medlaren. Medlaren ska vara opartisk och oberoende, precis som en skiljedomare. Förutsatt att parterna inte avtalat om annat ska kostnaden för medlingen delas lika mellan parterna. Det kan noteras att medling bekostas av parterna även i allmän domstol (jämför 42 kap. 17 § andra stycket rättegångsbalken).
När medlaren har utsetts och kostnaden för medlingen har betalats, hänskjuter SCC tvisten till medlaren. Om medlingen resulterar i en förlikning kan parterna avtala om att överenskommelsen ska vara bindande. Parterna har även möjlighet att utse medlaren till skiljedomare, varigenom förlikningen kan fastställas i en skiljedom. En fördel med en skiljedom är att den, till skillnad från de andra tillgängliga alternativen, gör så att parterna har möjlighet att vända sig till Kronofogdemyndigheten eller motsvarande myndighet utomlands för att få avgörandet verkställt.
Praktiska överväganden för offentliga aktörer
Planering redan i upphandlingsskedet
Det är alltid av stor betydelse att redan i samband med avtalsförhandlingen överväga lämplig tvistlösningsmetod. Detta eftersom det kan vara svårare att komma överens om en tvistlösningsmetod när tvisten väl är ett faktum. Gällande offentligt upphandlade kontrakt är det särskilt betydelsefullt att inkludera en passande tvistlösningsklausul redan i upphandlingsskedet. Detta eftersom upphandlingslagarna medför vissa begränsningar i möjligheterna att göra efterföljande ändringar i kontraktet (se exempelvis 17 kap. LOU).
Tidsåtgång och kostnadseffektivitet
Skiljeförfaranden karaktäriseras av bland annat snabbhet, och att detta gäller för skiljeförfaranden hos SCC bekräftas av rapporten. Vid tidskänsliga projekt, exempelvis entreprenader, bör parterna därför överväga att använda sig av SCC:s metoder. Genom förenklade förfaranden eller SCC Express möjliggörs ännu snabbare tvistlösning. I akuta situationer erbjuder SCC även interimistiska skiljedomare, vilket resulterar i ett beslut inom fem dagar. En kortare process leder generellt också till lägre totalkostnader. Detta eftersom den enskilt mest kostnadsdrivande faktorn är parternas ombudskostnader (Costs of arbitration and apportionment of costs under the SCC Rules, Jake Lowther, Lorenzo Nizzi & Samuel Hörberg Delac, 2024-10, hämtat 2025-08-01). Ombudskostnaderna minskar när processen går snabbare och medför därför typiskt sett en mindre kostsam process.
Konfidentialitet och transparens
SCC och utsedda skiljedomare säkerställer sekretess för skiljeförfarandet och skiljedomen om inte parterna har kommit överens om annat. Det innebär att parterna kan styra över den här frågan och till exempel ge SCC i uppdrag att kommunicera om tvisten. Utan ett särskilt sekretessåtagande mellan parterna finns det inga hinder mot att en offentlig aktör kommunicerar med allmänheten om tvisten. Därigenom kan den offentliga aktören garantera efterlevnad av exempelvis regler kring hantering av allmänna handlingar, såsom offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Parterna kan också explicit ange i avtalet att förfarandet ska vara offentligt och att den offentliga aktören kommer att kommunicera i enlighet med tillämpliga regler.
Specialistkompetens
Om en tvist är komplex och/eller teknisk kan det vara särskilt värdefullt att den som avgör tvisten har viss spetskompetens. Sådana tvister kan exempelvis förekomma vid entreprenader och infrastrukturprojekt. SCC kan erbjuda skiljedomare med specialiserad kompetens inom den branschen som är aktuell i tvisten. Parterna kan dessutom själva välja skiljedomare och säkerställa att de har relevant expertis för den specifika tvisten.
Utländska aktörer och internationell verkställighet
I vissa upphandlingar kan det bli aktuellt med utländska aktörer. Den offentliga aktören kan då lägga till en skiljeklausul i upphandlingsunderlaget för att öka möjligheten för internationell verkställighet, eftersom skiljedomar är verkställbara i över 170 länder. Dessutom kan skiljeklausuler i upphandlade avtal medföra att upphandlingen får fler anbudsgivare även från utländska aktörer, vilket är positivt för att säkra en god konkurrens på marknaden.
Formulering av tvistlösningsklausul
Det finns ingen enskild tvistlösningsklausul som passar alla typer av avtal eller alla typer av tvister. När tid, kostnader, specialistkompetens eller hänsyn till internationella förhållanden är viktigt för offentliga aktörer, kan de med fördel förlägga sina tvister till SCC genom hänvisning i upphandlingsunderlaget. På SCC:s hemsida finns det ett antal olika tvistlösningsklausuler på ett flertal språk, baserade på de olika metoder som SCC erbjuder. Dessutom kan parterna använda kombinationsklausuler med olika tvistlösningsmetoder beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.
Avslutning
Av rapporten framgår att alla de tvistlösningsmetoder som SCC erbjuder har använts för att lösa tvister avseende offentligt upphandlade kontrakt. Målen hos SCC omfattade i genomsnitt ett avsevärt högre omtvistat värde än målen i allmän domstol, samtidigt som processen gick snabbare. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv finns det goda skäl att välja en lämplig tvistlösningsmetod för varje upphandlat kontrakt. Det är särskilt viktigt för att säkerställa att de samhällsfunktioner som avtalen avser kan fortgå utan avbrott. Om det är viktigt för parterna att snabbt lösa sin tvist på ett mer kostnadseffektivt sätt kan tvistlösning hos SCC vara ett bra alternativ.
Denna analys var ursprungligen publicerad på JP Infonet.