Integritetspolicy för koncernen Stockholms Handelskammare.
Din personliga integritet är viktig för oss. Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter – oavsett om du är medlem, deltagare på ett evenemang eller besöker vår webbplats. Nedan får du en översikt över hur vi behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Vi har även förtydligat vilken rättslig grund (t.ex. samtycke eller berättigat intresse) som gäller för respektive behandling.
Vilka är vi och vem ansvarar för dina uppgifter?
Stockholms Handelskammare (org.nr 262000-0261) och Stockholms Handelskammares Service AB (org.nr 556095-7952) är personuppgiftsansvariga för behandlingen av personuppgifter i koncernen.
Vår besöksadress är: Regeringsgatan 29, 111 53 Stockholm. Vår postadress är: Box 16050, 103 21 Stockholm.
När samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter i olika sammanhang beroende på hur du kommer i kontakt med oss. Du kan direkt eller indirekt lämna information till oss när du till exempel:
kontaktar oss via webbformulär eller e-post
anmäler dig till seminarier eller andra evenemang
prenumererar på nyhetsbrev
registrerar medlemskap
laddar ner rapporter via vår webbplats
använder våra tjänster för internationell handel
deltar i avtal eller skiljeförfaranden via SCC Skiljedomsinstitut
besöker våra webbplatser och samtycker till cookies
Vi kräver inte att du registrerar dig för att ta del av allmän information på webbplatsen, men för vissa av våra rapporter krävs att du anger personuppgifter. Detta görs för att vi ska kunna följa upp intresse, förbättra våra tjänster och – om du samtycker – skicka dig relaterad information.
Om du exempelvis blir medlem, prenumererar på nyhetsbrev, köper en tjänst eller anmäler dig till ett seminarium sparar vi ofta namn, företag, e-post och telefonnummer för att hantera din förfrågan och förbättra vår service.
Du får då även information om aktiviteter, rapporter och evenemang.
Vilken information kan samlas in?
De uppgifter vi kan komma att samla in är bland annat:
Namn
Företagsnamn
E-postadress
Telefonnummer
Nationalitet, titel, språkkunskaper (i kontakt med SCC Skiljedomsinstitut)
Personnummer (i särskilda fall där det krävs för identifikation)
Exakt vilka uppgifter som behandlas beror på ändamålet med vår kontakt. Vi stödjer oss på dataskyddsförordningen (GDPR) för all behandlingsverksamhet.
Vi samlar bland annat in personuppgifter för prenumeration på våra nyhetsbrev. När du startar en prenumeration på våra nyhetsbrev behöver du uppge din e-postadress, vilken Stockholms Handelskammare behöver för att administrera prenumerationen. Vi fortsätter lagra din e-postadress tills du väljer att avsluta prenumerationen.
Hur och i vilket syfte samlar vi in personuppgifter och behandlar dina personuppgifter?
Medlemsorganisationen
För att ta del av rapporter, evenemang och övriga tjänster uppmanar vi företag att bli medlemmar. Vi behöver minst en kontaktperson per medlemsföretag. I samband med ansökan om medlemskap samlar vi in namn, företag, e-post och telefonnummer för att kommunicera inbjudningar, nyhetsbrev och aktuellt från Stockholms Handelskammare. Vi sparar dessa uppgifter så länge de är nödvändiga för att uppfylla ändamålet eller för att uppfylla bokföringslagens krav.
Internationell handel
När du använder våra tjänster inom Internationell handel (t.ex. ursprungsintyg eller ATA-carnet) behöver vi lagra ditt namn, telefonnummer och e-postadress.
Behandlingen sker för att:
leverera den beställda tjänsten
uppfylla rättsliga krav enligt tillämplig lagstiftning (exempelvis Unionstullkodexen)
Uppgifterna sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla dessa ändamål.
Deponeringstjänsten
När du ingår avtal om deponering hos Stockholms Handelskammare efterfrågar vi personuppgifterna namn, telefonnummer och e-postadress för att kunna utföra den önskade tjänsten och uppfylla rättsliga skyldigheter. Även här gäller att uppgifterna sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet eller enligt bokföringslagen.
SCC Skiljedomsinstitut
SCC Skiljedomsinstitut behandlar personuppgifter för att fullgöra sitt uppdrag enligt de tjänster som tillhandahålls. Om du kommer i kontakt med SCC via ett skiljeförfarande kan personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer, nationalitet, jobbtitel och språkkunskaper behandlas. Om du utses till skiljedomare behandlas även uppgifter om arvode samt eventuella skatter och sociala avgifter. Är du intresserad av uppdrag som skiljedomare kan CV, födelseår och specialistkompetens sparas. Prenumererar du på SCC:s nyhetsbrev behandlas namn och e-postadress.
Cookies och automatiskt insamlade data
Vi använder cookies och liknande tekniker för att förbättra användarupplevelsen. Cookies hjälper oss bland annat att komma ihåg dina inställningar, möjliggöra navigering samt visa innehåll baserat på hur du använder våra tjänster. Du kan justera inställningar via cookie-bannern eller en ikon på sidan.
Vi kan även samla in information om webbläsartyp, operativsystem, besökta sidor, klickade länkar, IP-adress, tidigare besökta webbplatser samt e-post från oss som du öppnar eller använder för att klicka dig vidare. Behandlingen sker med stöd av ditt samtycke (för icke-nödvändiga cookies) eller vårt berättigade intresse.
Foto, film- och ljudupptagning
Vid vissa evenemang, seminarier eller aktiviteter kan vi fotografera eller spela in ljud och bild. Du som deltagare kan förekomma i bild- och videomaterial som används för marknadsföring, dokumentation eller framtida evenemang.
Material kan komma att publiceras internt eller externt i syfte att informera om vår verksamhet, marknadsföra kommande evenemang och bygga vår visuella kommunikation.
Hur hanterar vi personuppgifter och personnummer?
Laglig grund för behandling
Vi grundar i huvudsak vår behandling av personuppgifter på en intresseavvägning enligt GDPR artikel 6.1(f), men använder även avtal, rättsliga förpliktelser och samtycke (framför allt för vissa cookies och foto-/videotillfällen). Exempel:
Samtycke kan krävas vid foto eller filmning för marknadsföring, om en individ är tydligt identifierbar och materialet sparas länge.
Intresseavvägning gäller t.ex. för nyhetsbrev till befintliga medlemmar eller viss eventhantering.
Avtal gäller för medlemskap och vissa tjänster.
Rättsliga förpliktelser gäller bokföring, tull och liknande.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Vi delar personligt identifierbar information med bolag inom Stockholms Handelskammares koncern eller med tjänsteleverantörer som anlitas för att utföra tjänster för vår räkning. Exempel på mottagare är andra bolag inom Handelskammarkoncernen, samarbetspartners för utskick av rapporter/pressmeddelanden, systemleverantörer samt parter inom skiljeförfaranden.
När samlar vi in personnummer?
Ibland behöver vi ditt personnummer för att säkerställa din identitet (t.ex. vid avtalsskrivning eller medlemskap med enskild firma). Vi använder dock inga personnummer i större utsträckning än vad som är nödvändigt.
Lagring och lagringstid
Typ av uppgift
Ändamål
Rättslig grund
Lagringstid
Medlemsuppgifter
Hantera medlemskap, utskick, fakturering
Avtal, intresseavvägning
Gallras inom 2 år efter utträde ur medlemskap (om inte bokföringslagen kräver längre)
Event-/seminarieuppgifter
Deltagarhantering, inbjudningar
Intresseavvägning, samtycke vid foto
Gallras när ändamålet är uppfyllt, dock senast 2 år efter eventet
Prenumeration (nyhetsbrev)
Utskick av nyheter & erbjudanden
Intresseavvägning eller samtycke
Tills du avregistrerar dig
Skiljeförfaranden
Hantera pågående ärenden
Avtal, rättslig förpliktelse
Under handläggning + viss tid efter avslut (ex. 10 år), beroende på regelverk
Personnr
Identifiering (t.ex. enskild firma)
Avtal, rättslig förpliktelse
Sparas endast så länge det är klart motiverat och nödvändigt
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Som huvudregel behandlas personuppgifter inom EU/EES. Vid överföringar utanför EU/EES säkerställer vi lämpliga skyddsåtgärder (t.ex. standardavtalsklausuler).
Vilka är dina rättigheter? Du har rätt att få information om de uppgifter vi har om dig, hur vi behandlar dem, ändamål och under vilken tidsperiod.
Vilka är dina rättigheter?
Rätt till tillgång
Om du begär det, får du en kopia av de personuppgifter som är under behandling (registerutdrag). Begäran kan ske elektroniskt och information tillhandahålls i ett elektroniskt format om inget annat önskas.
Rätt till rättelse
Du har rätt att komplettera ofullständiga uppgifter och få felaktiga uppgifter rättade. Vi underrättar i möjligaste mån dem som fått del av felaktiga uppgifter om rättelsen.
Rätt till radering
Vi sparar uppgifter under den tid vi har ett relevant syfte för dem. Du har rätt att få dina uppgifter raderade utan onödigt dröjsmål om:
Uppgifterna inte längre behövs för ändamålen
Behandlingen endast grundat sig på samtycke, och du återkallar detta
Behandlingen sker efter en intresseavvägning och inget berättigat skäl väger tyngre
Behandlingen är olaglig
Radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Vi underrättar även mottagare av dina uppgifter om raderingen, förutom när detta är omöjligt eller kräver orimliga insatser.
Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Detta kan gälla när uppgifternas korrekthet ifrågasätts, när behandlingen är olaglig, när vi inte längre behöver uppgifterna eller i väntan på en intresseavvägningsbedömning. Om behandlingen begränsats får uppgifterna endast behandlas (förutom lagring) med ditt samtycke eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få ut personuppgifter du själv lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt få dessa överförda till en annan personuppgiftsansvarig, om behandlingen grundar sig på samtycke eller avtal och sker automatiserat.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att invända mot viss behandling som grundar sig på vårt berättigade intresse. Vi måste då visa att vi har berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen.
Klagomål
Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande regelverk bör du anmäla det till oss snarast. Du kan också lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Skadestånd
Om du lidit skada på grund av att dina personuppgifter behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd.
Frågor?
Har du frågor kring vår hantering av personuppgifter eller vill du utöva dina rättigheter? Kontakta oss på gdpr@stockholmshandelskammare.se. Vi återkommer inom kort.
Personuppgiftsansvarig är Stockholms Handelskammare (org.nr. 262000-0261) och Stockholms Handelskammares Service AB (org.nr. 556095-7952) med besöksadress Regeringsgatan 29, 111 53 Stockholm, samt postadress Box 16050, 103 21 Stockholm.